Skip To Content
Laadimise põhimõtted

Laadimise põhimõtted

Vahelduvvool, alalisvool, faasid ja kilovatid

Elektrifitseerimise algusaegadel pakuti elektrienergiat põhiliselt alalisvooluna, kus vool on alati ühesuunaline. Tänapäeva Euroopas töötab elektrivõrk vahelduvvoolul, kus voolu suund pidevalt muutub 50 korda sekundis – sel viisil saab elektrienergiat tõhusamalt pikkade vahemaade taha üle kanda. 

 

Kuigi enamikku meie kodumasinatest käitatakse vahelduvvooluga (AC), saab mistahes sissehitatud akuga seadet – näiteks mobiiltelefoni või sülearvutit – laadida ainult alalisvooluga (DC). Nende hulka kuuluvad ka elektriautod. Seetõttu kuluvadki marjaks ära teadmised alalisvoolust ja vahelduvvoolust, kui sul on plaanis sõita elektriautoga.

Mis on faasid?

Euroopas edastatakse elektrienergiat kolmefaasilise võrgu kaudu. See tähendab, et elektrivool liigub kolmes juhtmes. 

 

Väiksematele elektriseadmetele, sealhulgas enamikule kodumasinatele, piisab ühest faasist ning seetõttu ongi kõik tavalised kodused pistikupesad ühefaasilised.

Võimsamad seadmed tööstuses, aga ka näiteks köögiahjud on mõnikord ühendatud kõigi kolme juhtmega, sest see võimaldab suuremat võimsust (kõrgepinge). 

 

Mõnel turul (näiteks Prantsusmaal) ühendatakse eramajapidamised elektrivõrku tavaliselt ainult ühe faasiga. Mõnel pool mujal (näiteks Saksamaal) on ühendus kõigi kolme faasiga. Neil turgudel on soovitatav kasutada ka kolmefaasilist laadimistehnikat (seinakilp, pardalaadija – vt altpoolt), kuna see võimaldab kiiremat laadimist.

Vahelduvvoolu muundamine alalisvooluks

Sinu auto aku laadimiseks tuleb võrguvool muundada alalisvooluks, mis on alati ühesuunaline. Vastasel juhul voolaks elekter akusse ja sealt välja ning energiat ei saaks seal salvestada. 

 

Voolu muundamine võib toimuda sõiduki pardalaadijas või väljaspool sõidukit alalisvoolu-kiirlaadijates, millel on palju suurem laadimisvõimsus (kuni 100 kW või 80% aku täituvusest 30 minutiga). 

 

Pardalaadija on olemas sinu sõidukis, nende valik algab ühefaasilistest võimsusega kuni 3,7 kW ja lõpeb kolmefaasilistega, mille võimsus on 11 kW. Ent tuleb arvestada, et tegeliku laadimisvõimsuse määrab ära laadimisahela nõrgim lüli (kodumajapidamise pistikupesa, juhe või seinakilp). Maksimaalse laadimisvõimsuse saavutamiseks tuleb see ühendada sama võimsusega laadimisseadmesse. Seetõttu on kodus laadimiseks tõhusaim ja parim viis alati seinakilp. Siit saad lähemalt lugeda seinakilpide kohta.

Mis on kilovatt (kW) ja kilovatt-tund (kwh)?

Vatt (W) ja kilovatt (kW) on võimsuse ühikud. Need näitavad, kui palju energiat sekundi jooksul transporditi, tarbiti või toodeti. Elektriseadmete võimsust väljendataksegi vattides või kilovattides (1 kW=1000 W). Varem mõõdeti automootorite võimsust hobujõududes, kuid tänapäeval tuuakse ära ka võimsus kilovattides.

  • Lamp: 10 vatti 
  • Föön: 1500 vatti ehk 1,5 kilovatti 
  • Corsa-e mootor: 100 kW

 

Kilovatt-tund (kWh) on salvestatud või tarbitud energia hulk. Samamoodi mõõdetakse sisepõlemismootoriga auto kütust liitrites, lihtsalt elektriauto „kütusepaagi“ – aku – mahtu näidatakse kilovatt-tundides.

 

Samuti on kilovatt-tund kasutusel selle energia arveldusühikuna, mida võrguettevõtted edastavad tarbijaile.

  • 1000-vatise (1 kW) võimsusega elektrisoojendi tunniajaline töö võtab ühe kilovatt-tunni elektrienergiat.
  • Samasuguse energiahulga (1 kWh) tarbib ära 100-vatise võimsusega televiisor, kui töötab kümme tundi järjest.

Kuidas käib elektriauto laadimine

Elektriauto laadimisel tavalisest kodusest pistikupesast muundatakse vahelduvvool alalisvooluks sõidukis, kuid selline laadimine nõuab aega. Asjade kiirendamiseks võid paigaldada vahelduvvoolu-seinakilbi. Sellega käib laadimine kiiremini kui tavalisest pistikupesast, sest kilbi võimsus on suurem (kuni 11 kW). Kiireim võimalus on aga hoopiski alalisvoolulaadija. Need muundavad elektrivõrgust pärineva vahelduvvoolu juba ise alalisvooluks ning selle saab suunata otse akusse. Alalisvoolulaadijad on praegu kasutuses ainult avalike laadijatena, kuid need on ülimalt käepärane ja hõlbus viis aku laadimiseks teel olles.

Laadimislahendused vastavalt sinu vajadustele

Eeltoodud põhimõtteid arvestades on sul märksa lihtsam leida parim lahendus oma elektriauto laadimiseks, olgu see tööl, sõidus olles või pikematel reisidel.